Hoe Blijf werkt

Voor jou als medewerker

Laagdrempelig, professioneel en stapsgewijs

1. De zorgorganisatie waar je werkt sluit een contract met jaarlijkse deelname kosten af met Stichting Blijf.
  2. Stichting Blijf selecteert en plaatst een hond (vanaf pup) bij jou en alles kosten van de hond worden vanuit het afgesloten contract betaald.
  3. Je krijgt verplicht opleiding, training en begeleiding in het opvoeden en trainen van een contacthond dementie. Een compleet programma dat zich richt op het begeleiden van de inzet van een werkende hond, werken volgens de laatste inzichten omtrent dementie en het leren lezen van de persoon en de contacthond.
  4. Het totale programma duurt 8 jaar, waarna de hond met pensioen gaat en bij jou oud mag worden als gezinshond.
  5. Gedurende de 8 jaar blijven wij je opleiden en coachen op de werkvloer en daarmee ben je geaccrediteerd om verantwoord te werken met de contacthond dementie.

Voor de zorgorganisatie

Met de zorgorganisatie sluiten we een contract af voor 8 jaar. Daarmee krijgt de zorgorganisatie het volgende:

Speciaal opgeleide en geaccrediteerde zorgprofessionals

Een opleidings- en accreditatieprogramma gedurende 8 jaar (groepslessen enkele dagen per jaar en coaching veelal op locatie). Indien accreditatie verloopt, dan mag de contacthond niet meer worden ingezet. De hond blijft eigendom van Stichting Blijf.

Een contacthond per contract

Een contacthond wordt geplaatst bij de zorgprofessional en die heeft daarmee kosteloos een hond gedurende het hele leven van de hond. De hond wordt gedurende ongeveer 8 jaar ingezet en blijft zijn leven bij de zorgprofessional.